Back in Vanderbijl! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Renate Gorp - WaarBenJij.nu Back in Vanderbijl! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Renate Gorp - WaarBenJij.nu

Back in Vanderbijl!

Door: renatefrank

Blijf op de hoogte en volg Renate

07 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Lieve mensen!!

Het is weer een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen, dus bij deze weer een update over hoe het allemaal gaat hier in Zuid Afrika!
Na twee weekjes Nederland (het was echt heel leuk om jullie weer gezien te hebben!) zijn we weer vol van start gegaan hier in Zuid Afrika en het bevalt ons nog steeds heel goed! Het weer is aanzienlijk vooruit gegaan, de paarse jas en de laarzen zijn niet meer nodig (jammer van de laarzen, ik had net weer een nieuwe voorraad vanuit Nederland meegenomen..!); de zon schijnt volop en het is hier gemiddeld 30 graden! We zijn dus druk bezig met het krijgen van een kleurtje! En gisteren is hier, na meer dan vier maanden droogte, voor het eerst regen gevallen in Vanderbijlpark. We moeten toegeven, dat voelde eigenlijk best goed!

Op het werk gaat het ook goed, natuurlijk moesten we na onze vakantie in Nederland wel weer even wennen, maar we hebben nu onze draai weer wat gevonden. Natuurlijk gaat het leven hier nog steeds heel langzaam, en dat is ook nog steeds behoorlijk frustrerend als je iets voor elkaar wilt krijgen. Een voorbeeldje om jullie onze frustratie te laten proeven:
Ikhwezi is een paar weken geleden verhuisd naar een groter pand. Alles moest dus mee verhuisd worden. De spullen en voertuigen waren niet eens het grootste probleem; ik moest 'even' de internetverbinding om laten zetten naar het nieuwe pand. Dus dan bel je Inlichtingen en dan krijg je een telefoonnummer (20166) van Telkom, de internetprovider.
Je krijgt eerst een bandje te horen van enkele minuten met reclame voor Telkom, waarna je een keuzemenu krijgt, en vervolgens doorverbonden wordt met een telefonist. Er zijn dus al vijf minuten om voordat je überhaupt iemand aan de lijn hebt:
-Ik: Hoi, ik wil graag een afspraak maken met een technicus die de internetlijn om kan zetten naar het gebouw waarnaar we zojuist verhuisd zijn.
- Telefonist: Dus u wilt een nieuwe internetlijn laten aansluiten?
- Ik: Nee, ik wil onze bestaande internetlijn omzetten naar een nieuwe locatie.
- Telefonist: Is het privé of zakelijk?
- Ik: Zakelijk, maar het is gewoon een bestaande lijn...
- Telefonist: Oh, zakelijk, maar dan heeft u het verkeerde nummer. Voor de zakelijke unit moet u bellen met 20164.
- Ik: Oké, bedankt.

Dat is op zich nog niet zo vreemd, want je krijgt hier zelden meteen het goede nummer. Dus ik bel het andere nummer, na vijf minuten luisteren naar het bandje...
- Ik: Hoi, ik wil graag een afspraak maken met een technicus die de internetlijn om kan zetten naar het gebouw waarnaar we zojuist verhuisd zijn.
- Telefonist: Wilt u een nieuwe telefoonlijn aansluiten?
- Ik: Nee, de telefoonlijn is in orde. We zijn zojuist verhuisd en ik wil de internetverbinding om laten zetten naar het nieuwe gebouw.
- Telefonist: Maar dan moet u 20166 bellen, wij sluiten alleen zakelijke telefoonlijnen aan.
- Ik: Maar ik heb net 20166 gebeld, en zij verwezen mij door naar dit nummer!
- Telefonist: Maar ik kan u niet helpen hier, wij doen alleen zakelijke telefoonnummers. U moet echt 20166 bellen.
- Ik: Oké, bedankt.

Dus ik bel weer naar 20166, na vijf minuten luisteren naar het bandje:
- Ik: Hoi, ik wil graag een afspraak maken met een technicus die de internetlijn om kan zetten naar het gebouw waarnaar we zojuist verhuisd zijn.
- Telefonist: Zakelijk of privé?
- Ik: Dat doet er toch niet toe, het is gewoon een bestaande internetverbinding die ik om wil zetten naar een andere locatie.
- Telefonist: Is er een fout met de internetverbinding?
- Ik: Nee, er is geen fout. ik wil hem gewoon om laten zetten naar een andere locatie!
- Telefonist: Oh, maar dan moet u 20164 bellen.
- Ik: Nee, dat heb ik net gedaan, dat nummer heeft niets te maken met internetverbindingen!
- Telefonist: Maar wel met alle zakelijke telefoonverbindingen.
- Ik: Maar ik wil helemaal niets weten over zakelijke telefoonverbindingen! Het gaat over onze internetverbinding!
- Telefonist: Dan moet u toch naar dat nummer bellen.

Ik bel weer naar 20164, na het bandje:
- Ik: Hoi, ik wil graag een afspraak maken met een technicus die de internetlijn om kan zetten naar het gebouw waarnaar we zojuist verhuisd zijn.
- Telefonist: Maar dan moet u naar 20166 bellen.
- Ik: Maar dan heb ik al twee keer gedaan! En ze verwijzen me steeds door naar dit nummer!
- Telefonist: Maar wij kunnen u niet helpen. U moet naar 20166 bellen en dan in het keuzemenu voor optie 2 kiezen
- Ik: Maar optie 2 is als je een fout in de lijn hebt, en dat hebben we niet.
- Telefonist: Dat moet u toch kiezen.
- Ik: Kunt u me doorverbinden dan?
- Telefonist: Nee, dat kunnen we niet. U moet echt zelf bellen.

Dus ik bel WEER naar 20166:
- Ik: Hoi, ik wil graag een afspraak maken met een technicus die de internetlijn om kan zetten naar het gebouw waarnaar we zojuist verhuisd zijn.
- Telefonist: Maar dan heeft u het verkeerde nummer. Wij zijn voor fouten in de lijn.
- Ik: Dat weet ik, maar ik moest toch deze optie kiezen.
-Telefonist: Nee, dit is niet de goede optie. Misschien moet u nog eens bellen en dan voor een andere optie kiezen.
- Ik: dat HEB ik gedaan!!!! Ze verwijzen me steeds door naar mensen die me ook niet kunnen helpen!
- Telefonist: Hmm...misschien kunt u dan 20164 proberen...??

AAAAAAAAAAAAHHHHHH!!!!

Gelukkig hebben we hier cocktails, goede wijn en oesters, anders zouden we gillend gek worden! ;)
Verder ben ik ook weer naar Ellisras geweest, dit keer kon ik wel op de site komen. Dat was heel gaaf om te zien, en weer wat contacten op kunnen doen.
En op de farm waar ik logeerde weer heel wat dieren kunnen zien (de gebruikelijke impala's, wildebeesten en springbokkies, maar ook zebra's en heel veel apen!). Helaas had ik mijn camera niet bij, dus hier zijn geen foto's van...ze hadden ook neushoorns, maar omdat er nu weer veel stroopgevaar is, waren ze apart gezet waar ze beter bewaakt kunnen worden. Heel jammer dat dit nog steeds nodig is...

We hadden afgelopen maand ook weer een feestdag (de meeste feestdagen hier vallen op vrijdag, dat hebben ze heel mooi bekeken, want dat betekent dat ze op donderdag rond 12.00 uur stoppen voor het lange weekend!!). Dit keer was het Heritage Day. we hebben het aan verschillende mensen gevraagd, maar niemand kon echt aangeven wat het precies was, maar we kunnen er wel een voorstelling van maken. De meeste Zuid-Afrikanen kennen het als Nationale Braai Dag, iedereen gaat dan braaien (what's different??). Wij daarentegen zijn in het lange weekend weer naar Kaapstad geweest om de Springbreak te vieren. Dat was weer leuk, we zijn lekker gaan relaxen (en wijnproeven!) in Stellenbosch en ook nog naar Langebaan (100km ten noorden van Kaapstad) geweest. In Kaapstad was er ook net een soort tentoonstelling van marineschepen, van de hele wereld afkomstig. Dat was wel gaaf, we zijn op diverse rondleidingen geweest, maar het Indiaase marineschip was nog wel het leukst (zie foto's). Onze tourguide was ook zo schattig, en super trots op zijn schip!

Ook in de omgeving van Vanderbijlpark hebben we weer leuke dingen gedaan en het Zuid Afrikaanse leven bewonderd. We zijn natuurlijk veel naar Johannesburg geweest, en vorige week ook in Soweto geweest. We zijn nog even gaan kijken bij de bungeejump die je kan doen tussen de twee energietorens (die overigens niet meer operationeel zijn, hoor!). Die bungeejump is ongeveer 80 meter, heel gaaf om te zien, maar ik bewaar mijn sprong voor Blaukrans (216meter!!!!!. Tja, als je dan toch die sprong waagt...!). We werden ook nog uitgenodigd om een kijkje te nemen in het publieke zwembad in Soweto, dat was ook heel leuk, die kindjes waren zo blij (of was dat door de chips die we voor hen kochten?)!
Daarna zijn we ook nog naar een hiphop festval in Soweto geweest; heel leuk, we mochten ook backstage komen, alleen jammer dat we er niets van verstonden, haha!

O ja, en nog een paar leuke anekdotes: Frank rijdt mee met een politieman die hem Sharpeville laat zien. Frank stapt in de auto en doet de gordel om.
- De politieman: Wat doe je?
- Frank: Uhmm...ik doe mijn gordel om
- De politieman: Haha, ja, het is duidelijk dat je niet uit Zuid Afrika komt!

En nog eentje: Ik heb een tas gezien die ik wil kopen.
- Frank: Wat vraag je ervoor?
- Verkoper: 120 Rand
- Frank: Wat? Ik geef je er 85 rand voor.
- Verkoper: Nee, nee, voor 80 Rand mag je hem hebben
- Frank: ??? Okay!

Wij vermaken ons hier dus wel! Het is ook gewoon heel leuk om de Zuid Afrikaane cultuur mee te maken en te relativeren naar wat we zelf gewend zijn. Want we passen ons op sommige punten natuurlijk wel aan, maar (Carola, Nicole en Inge, jullie kunnen gerust zijn:) ik loop nog steeds niet rond met nepnagels, getoupeerd haar, een joggingpak en blote voeten!
We hopen dat alles heel goed met jullie, en we missen jullie natuurlijk ook heel erg!

Natuurlijk hebben we ook weer wat foto's gemaakt, die je kan bekijken via de volgende link. Naar beneden scrollen voor de nieuwste foto's!
En speciaal voor tante Nel: Je moet de hele onderstaande regel kopiëren en plakken in de browser, dan ga je naar een site waar de foto's opstaan. ;) Good luck! :)
http://www.mijnalbum.nl/Album=H4MXV3EY

@ Inge en Green B: Heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel plezier op Bali, maak er wat moois van and search that soul!! Next destination: South Africa?????? ;)

@ Sabine: En...alweer een beetje gewend aan Nederland? Of wil je weer terug??

@ Opa & Oma: Haaa, alles goed? We hopen dat alles goed met jullie gaat en we denken veel aan jullie! We sturen snel een kaartje! En opa, weet u al dat de Marquis dicht is? Waar moeten we nu voortaan roze borrels gaan drinken??

@ Mariëlle: Gefeliciteerd met het halen van je opleiding!!! We zijn heel trots op je!

@ Mickey: Whooeoeoeoeoeeee, jongen, je hebt de 17 gehaald!! Wat ben ik trots op je! Op naar de volgende jaren, geniet van je pensioen!

Veel liefs, xxx, Frank & Renate

  • 07 Oktober 2010 - 09:44

    Saskia:

    Enorm leuk om jullie belevenissen te lezen. Het voorbeeld van de internetverbinding deed met denken aan Het Huis Waar Je Gek Wordt uit Asterix & Obelix. Zij zoeken het Vrijgeleide A38 en worden van loket naar loket gestuurd. Frustrerend. Als oplossing gaan ze vragen naar het Vrijgeleide A39. Niemand heeft er van gehoord, dus gaan ze zelf iedereen af. En iemand die hen ziet staan, geeft ze zo het gezochte A38.

  • 07 Oktober 2010 - 10:04

    Inge & Green B:

    Liefies!!!!

    Whoehoe, leuk om weer iets van jullie te horen! Vond het echt super om weer even ouderwets bij te kletsen in Nederland... wat hebben we weer gelachen (zijn jullie al klaar om te bestellen? Nee, sorry, nog niet eens op de kaart gekeken! ... Nu dan? Nee, nog steeds niet! ... Misschien dat jullie de kaart even open kunnen leggen, dan weten we dat jullie nog aan het uitzoeken zijn. *kaart open* ... Wat mag het zijn? Haha, sorry, nog steeds niet gekeken... etc etc etc).

    En wat een leuke dingen maken jullie mee daar, super. Work hard, play hard he. Hoe is het met tha Boss (so girlll, how waz Olland?). Doe 'm maar heul veul groetjes van me.

    En helaas moet ik concluderen dat het in Nederland net zo werkt met die verdomde telefoonbandjes. Onmogelijk om tegenwoordig nog iemand aan de telefoon te krijgen, en als het al lukt, is het ALTIJD de verkeerde die je niet verder kan helpen. Waar gaat het heen met de wereld, waar is het persoonlijk contact toch gebleven, hehe.

    Lief, beloof me één ding. Al ziet het er nog zo prachtig uit, nepnagels, joggingbroeken, coupe troep en blote voeten is NIET SEXY. Wellicht dat je je over een tijdje zo hebt aangepast aan de Zuid Afrikaanse cultuur, dat het lijkt alsof het eigenlijk toch best hip is. DON'T!!! I like you, just the way you are... !!! :-)

    Ik heb afgelopen weekend nog een avondje doorgebracht in de Oesterbar (jaja, met HEM ;-) Helaas is hij nu ook verzot op oesters (nu moet ik ze delen... maar eigenlijk is het best leuk, saampjes oesters slurpen). We hebben 2x een oysterplatter besteld, en nee, voor de rest wilden we niets eten (rare blikken van serveersters, haha). Inmiddels ben ik al uitgegroeid tot een oester expert, want we hebben verschillende soorten gehad en weet nu natuurlijk precies welke het lekkerst is, en het een na lekkerst, en ook wel lekker en ook best okay....

    Bali komt goed. Vertrek maandag en heb er zooooo'n zin in!! Ik ga jullie op de hoogte houden via mijn wodski.waarbenjij.nu site, dus be aware.

    En volgende trip Zuid Afrika is geen slecht idee... heb al zitten dagdromen dat het best leuk is om begin volgend jaar te komen (dan is het immers nog lekker weer :-) So who knows!!

    Iedereen heeeeeel veel groetjes daar, dikke toet voor jullie.

    Have fun, enjoy!!

    Liefs, xxx Inge en Green B.

    PS. Herman is momenteel in Nederland. Als ik terugkom van vakantie, hebben we een date gepland en gaan we bijkletsen. Quote Herman "biertjes drinken".

  • 07 Oktober 2010 - 10:09

    King B:

    REEENNAAAAATTUUHHHHH!

    ZO KOEL OM JOU WEER TE ZIEN, IK HAD ECHT MET JE MEE MOETEN GAAN. BALI IS WEL HEEL VET HOOR, MAAR IK MOET 16 UUR IN EEN VLIEGTUIG ZITTEN EN IK KAN NIET TEGEN VLIEGEN. VANDERBIJL IS DAN EEN STUK DICHTERBIJ. DENK DAT IK NA BALI EEN ENKELTJE JO'BURG BOEK EN DAN KOM IK JE LEKKER OPZOEKEN.

    ZEG JE EVEN TEGEN AAPJE DAT IE MOET BELLEN ALS IE OP BALI IS, WANT IK HEB NOG GEEN IDEE WAAR IK UIT HANG. WAS VAN PLAN OM KEI HARD TE GAAN ZUIPEN (EN DAN NAAR HUIS TOE KRUIPEN), MAAR INGE HEEFT ME AANGESTOKEN MET D'R SOUL SEARCHING. DENK DAT IK MIJN TIJD OP BALI OOK MAAR EENS GA GEBRUIKEN OM TE ACHTERHALEN WAT MIJN PASSIE IS, WAT IK WIL IN HET LEVEN, WAT MIJN ROEPING IS. DAN KAN IK MISSCHIEN OOK MIJN HEARTSONG PERSONALISEREN... "IK BEN BIZARRO, IK WEET NU WIE IK BEN...."

    TOT SNEL LEKKER DING :-)

    XXX BIZARRO

  • 07 Oktober 2010 - 10:40

    Nicole:

    Hey jullie!!!!!

    Goed om te lezen dat alles goed met jullie gaat en jullie je draai weer een beetje hebben gevonden. Maar ja, met 30 graden en 1x in de 4 maanden regen zou ik ook tevreden zijn!!!!

    Hoop dat het uiteindelijk goed is gekomen met je internetverbinding, maar idd, hier is het soms net zo frustrerend om de juiste persoon aan de lijn te krijgen, kan daar af en toe ook helemaal gek van worden. Zeker met al die stomme keuze-menu's die je overal krijgt.

    Grappig dat jij springbokken, impala's en wildebeesten heel gebruikelijk vind! Leuk dat jullie weer zo veel hebben meegemaakt.

    En Renate, je hebt nu geen getoupeerd haar, maar als we een paar maanden verder zijn denk jij dat dat de nieuwe hippe mode is en dan loop je er net zo bij! ;)

    Spreek je snel weer, geniet lekker daar!!

    Dikke kus xxxxx

  • 07 Oktober 2010 - 11:28

    Nora:

    En...Is het uiteindelijk nog gelukt met de internetverbinding?? ;-)

    xxx

  • 07 Oktober 2010 - 11:37

    Nicole:

    En nog eentje: Ik heb een tas gezien die ik wil kopen.
    - Frank: Wat vraag je ervoor?
    - Verkoper: 120 Rand
    - Frank: Wat? Ik geef je er 85 rand voor.
    - Verkoper: Nee, nee, voor 80 Rand mag je hem hebben
    - Frank: ??? Okay!

    Whahaha ik lag helemaal dubbel :D
    Tof dat jullie daar zoveel meemaken!!
    Xx

  • 07 Oktober 2010 - 12:03

    Bine:

    Het lijkt wel Essent/Nuon/Greenchoice met die internet verbinding. Toch nog best herkenbaar.
    Het is wel weer wennen in NL hoor, mensen maken zich hier over allemaal onzinnige dingen druk, echt raar.
    Geniet van het mooie weer en ik ga straks de foto's eens uitgebreid bekijken :)

  • 07 Oktober 2010 - 13:43

    Renate:

    @ Saskia: Haha, Frank zei precies hetzelfde!
    @ Inge: Je moet me dat oester-keuren echt even uitleggen! Nu moet je helemaal naar ZA komen (en omdat ik een nieuwe cocktailplek heb gevonden!);) En ik heb nog geen Tiisetso-decollete en ik haat joggingbroeken, dus het is nog steeds same old me! ;)
    @ Nicole: Ik ben hier wel naar de kaspper geweest, en ik was er even bang voor, maar ik heb gelukkig geen getoupeerd, blond van boven en zwart in de punten-kapsel gekregen!
    @ Nora en Sabine: Uiteindelijk, ik weet niet eens meer hoe, is het wel goedgekomen en heb ik iemand aan de lijn gekregen die me kon helpen! Ik dacht trouwens dat dit een acht Afrikaans probleem was, geen idee dat het in NL ook zo erg was...maar ja, ik heb er ook niet veel mee te maken gehad, Frank deed die dingen meestal!

  • 07 Oktober 2010 - 15:46

    Elke:

    Hey!!

    Ik vond het ook leuk om jullie weer even in Nederland gezien te hebben en het is nu fijn om te lezen dat het jullie in ZA ook weer goed bevalt. Ik vraag me alleen af of ik daar wel zou kunnen leven hoor, haha! Wat een drama met die internetverbinding! Geniet nog van jullie tijd in ZA en hopelijk zien we jullie ook snel weer een keer in Nederland. In juni 2012 moeten jullie iig weer even terug zijn hè, want dan kan Renate mooi voor ceremoniemeester spelen op onze bruiloft (Carola zei dat jij dat wel samen met haar wilde doen) en kan Frank de foto's maken ;)

    Kus

  • 08 Oktober 2010 - 12:53

    Miranda:

    Hi!!

    Jullie maken een heleboel mee! Wat leuk om dat zo te lezen :) Enne, leuke foto's trouwens, ook fijn om er ook een beeld bij te hebben ;-)

    Goh, wat een gedoe met die internetverbinding.. Dacht dat we hier in NL al een kei waren in mensen van t kastje naar de muur te sturen, maar Zuid Afrika slaat alles! hahaha
    Ik heb t helaas met @home (tegenwoordig Ziggo) ook gehad. Ik moet nu nog steeds 475 pleuro van ze krijgen.. :S Ik reken er al niet meer op.

    Ik ben btw wel een beetje jaloers op jullie hoor, 30 graden?!? Hadden wij maar zo', klimaat!! Ik heb t warme weer deze zomer echt gemist hier in NL!

    Greetz Miranda

  • 09 Oktober 2010 - 11:10

    Marian (mama):

    Het is me gelukt hoor om de foto's te bekijken en ze zijn prachtig!!
    Nu kunnen we zien waar jullie zijn en wat jullie allemaal meemaken.
    En ga vooral door met verhalen schrijven, want daar genieten we erg van!!
    Mwahs vanuit Wolluk XXX

  • 09 Oktober 2010 - 20:28

    Klaas En Neel:

    Hoi flierefluiters!!!

    De 179 foto`s eindelijk gevonden!!! TISWA!!!

    Kopiéren....plakken.... browser....etc....etc....

    En da mi ammal grijze cellen!!! Utvielniemee!!
    Maar......FLITSEND!!!

    Het ziet er allemaal uit als een feestje!!!

    Je bent maar één keer jong en....je wilt wat dus........makterwavan!!!

    Nou.....eigenlijk hoef ik da ni te zeggen.....gullie bent er al druk mee bezig!!!!

    Ga vooral zo door....enne hou een dagboek bij......is leuk voor het nageslacht!!!

    Wij kijken al uit naar de spannende verhalen, en.......mooie kiekjes die zeker en vast weer bij ons binnen komen gedruppeld!!!

    Big Hugs!! XXX Grote groeten!!

    Klaas en Neel.

  • 10 Oktober 2010 - 17:01

    Carola:

    Hey!!

    Wat leuk om weer zo'n geweldig verhaal van jullie te kunnen lezen. Ik heb weer erg gelachen, vooral om het telefoonverhaal. Geweldig, maar het belangrijkste is: uiteindelijk is het goed gekomen en daar gaat het om. Het houdt je bezig, moet je maar denken ;) haha!!

    De foto's zijn ook zo leuk. Vind het nog steeds leuk om al dat oranje te zien en die foto met die nog grotere vrouw dan jij blijft grappig. Het klopt gewoon niet, een vrouw die groter is dan jij. Zo raar!! Wel erg grappig!!

    Wat cool dat je gaat bungeejumpen. Wie weet wordt je zo door elkaar geschut, dat je straks niets anders meer wil dan getoupeerd haar en een joggingpak met blote voeten eronder :). Dan wil ik wel foto's zien hoor van je nieuwe look ;). Kan Frank geen reportage maken van al die hippe mensen?

    Ik vond het erg leuk toen jullie twee weken in Nederland waren, maar ik mis je nu wel weer hoor. Ik bel je vanavond nog even om weer bij te kletsen.

    Heel veel plezier nog en geniet lekker van het mooie weer. Wij hebben dit weekend ook een mooi weekend gehad met lekker veel zon, maar als de zon weg is, is het wel koud hoor... Wel weer gezellig om met kaarsjes aan in huis te zitten :)

    Kusxxx Carola

    p.s. Inge, wat cool trouwens dat jij naar Bali gaat. Lekker vooruitzicht hoor!!

  • 12 Oktober 2010 - 06:17

    Gewitwel:

    Leuk joh, nou heel veel plezier daar. Maak er wat van, toppie,

  • 12 Oktober 2010 - 09:15

    Tonny Aarts:

    Hallo Renate & Frank
    Hier een berichtje uit Kaatsheuvel.Heb t verslag gelezen en de foto's gekeken,fijn om te horen dat jullie t goed gaat.Inmiddels kantoor verhuisd en internet aansluiting gelukt ha ha.Het begint hier nu kouder te worden en bij jullie als maar warmer zeker.Ben er nooit geweest,maar de foto's zeggen genoeg het is een prachtig land.Nou wij wensen jullie t allerbeste en geniet er van.De groeten ook van Leopold,we houden contact.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Renate

Actief sinds 25 Juni 2010
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 10787

Voorgaande reizen:

28 Mei 2010 - 01 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: