The South African Adventures of Frank and Renate! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Renate Gorp - WaarBenJij.nu The South African Adventures of Frank and Renate! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Renate Gorp - WaarBenJij.nu

The South African Adventures of Frank and Renate!

Door: renatefrank

Blijf op de hoogte en volg Renate

13 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Hoi allemaal!

Het is weer tijd voor een update vanuit Zuid Afrika, want we hebben weer erg veel leuke dingen gedaan de afgelopen tijd! En natuurlijk ook nog heeeeeeeel erg bedankt voor alle pakketjes, kaartjes, smsjes en gelukswensen voor mijn verjaardag! Ik voelde me erg jarig en ik vond het erg lief dat jullie allemaal iets lieten weten!

Eind maart zijn we een dagje naar Gold Reef City gegaan, een pretpark in Johanesburg. Nu is het niet bepaald vergelijkbaar met de Efteling of Six Flags (heet dat tegenwoordig nog zo?), ten eerste omdat je daar niet door beveiligingspoortjes hoeft om na te gaan of je geen wapens het park in neemt, en ten tweede omdat je daar niet het gevoel hebt dat je terecht gekomen bent in Final Destination 2 (of 3? In ieder geval dat deel met die defecte achtbaan). Maar gelukkig gingen de achtbanen niet stuk terwijl er in zaten, en ze waren erg leuk! Nou, Sabine, het zou echt iets voor jou geweest zijn! We hebben ook nog trommel-les gehad van een paar performers, dat is ook altijd leuk natuurlijk! En daarna uiteraard uitgebreid op de foto met z'n allen!

Maar het was afgelopen maand niet allemaal lachen en gein, we hebben ook een van de engste dingen gedaan die ik ooit heb meegemaakt! (niets levensgevaarlijks hoor, niet bang worden!) Het was echt heel eng en als ik er nu nog aan terug denk, krijg ik nog kippenvel! En het begon allemaal met het goede idee om te gaan hiken in de Free State, in Venterskroon, vlakbij Parys. De Dome Meteorite krater is de grootste en oudste ter wereld, en staat op de UNESCO ergfoed lijst. Heel mooi, compleet met rotspartijen die je moest beklimmen, een waterval, uitzicht over de vallei van de krater en de Vaalrivier, en bossen. Alleen die bossen....en daar kwam mijn nachtmerrie tot leven...daarin zaten zo ontzettend veel SPINNEN!! Aaaah, dat was echt zooooo eng!! Over de paden, tussen de struiken, ze zaten echt overal, en je moest ze wegslaan met een stok, want we moesten er langs. En zelfs de spinnenwebben waren stug en geelachtig van kleur, echt heel vies! En die spinnen..!! Groot, veel, geelachtig, met dikke buiken...en zoveel ogen, en poten, iiiieeeehhh! Toen we aan het hiken waren vond ik het wel eng en vies, maar niet zo erg als dat ik verwacht zou hebben...waarschijnlijk is het toch anders als je ze in hun natuurlijke omgeving ziet, waar je in feite bij hen op bezoek bent, in plaats van dat ze in je huis zitten. Dus ik ben niet weg gaan rennen (niet dat het geholpen zou hebben, ze zaten echt overal!!) en ook niet gaan gillen (want dan eindigen ze in je mond!), en ook al was het heel eng om die spinnenwebben tegen je blote armen te voelen, we hebben toch doorgezet! En dat duurde maar zes uur! (gelukkig zaten niet overal spinnen, alleen in de bossen). Dus ik ben wel erg trots op mezelf. Maar ;s avonds zag ik die spinnen nog steeds voor me, en nu ik het typ, krijg ik weer de kriebels, dus mijn fobie is nog lang niet over!! Dat was echt heel eng, brrr!!

Earth Hour (je weet wel, dat enorm grote spectakel waar een uur lang de lichten uit worden gedaan) hebben we gevierd in Soweto. Het Orlando Stadion zou een uur lang de lichten uitdoen, en in dat uur was er een gratis concert. Maar omdat er in Soweto haast geen blanke mensen komen, namen ze automatisch aan dat we van de pers waren (of kwam het door Frank's cameratas?), dus kregen we een bandje om onze arm en mochten we in de VIP-ruimte gaan zitten. En dat was heel gaaf! Gratis hapjes en drankjes en desserts (we hebben keiveel gegeten en het was echt super lekker!), en daarna ging het concert beginnen, en zaten de VIP-ers vooraan. Er werd gespeechd, daarna gingen de lampen uit in het stadion (en daarna kregen ze echt de smaak te pakken; het lucht is de hele nacht niet meer aangegaan!) en werden er wat kaarsjes uitgedeeld, en toen begon het Soweto Gospel Choir op te treden! Gaaf hoor, ze hebben een Grammy gewonnen en zijn heel bekend. Echt heel cool, ze hadden zulke leuke pakjes aan en zingen en dansen dat ze konden! En de hele menigte ging los! Het publiek is hier altijd zo leuk; ze dansen en zingen mee, echt leuk om te zien! 
 
Nadat Earth Hour over was, wilden we gaan, maar ineens hoorde we Nederlanders praten! Hoe toevallig is dat, Nederlanders zijn ook overal, he! Twee van hen werken bij IBM in Johannesburg, en de ander, een oudere man, woont in Soweto en heeft daar ook een vrouw en een kind opgedaan, hij woont er al 8 jaar! Dus we zijn nog met hen en een paar anderen gaan stappen, naar de energietorens in Soweto, daar werd een groot open lucht feest gegeven, heel gaaf! We hadden natuurlijk veel bekijks met z'n allen, en het was heel gaaf, overal gingen mensen helemaal uit hun dak, duizenden mensen op de dansvloer, tafels, stoelen, etc. Inge, je kent die feestjes nog wel, he (waar je niet alleen even naar de wc kan gaan, anders ben je al snel 2 uur weg omdat iedereen je wilt omhelzen en telefoonnummers wilt geven!)

Ook zijn we naar Pretoria geweest, naar de Little Miss South Africa verkiezingen. Frank kon een documentaire maken, dus zijn we er met zijn 2-en naar toe gereden. Er waren drie categorieën: zes- tot achtjarigen, acht- tot negenjarigen en negen- tot dertienjarigen. De winnaressen zijn Little Miss South Africa en gaan SA vertegenwoordigen in de Little Miss World in Turkije in oktober.
Het was wel erg leuk om eens te zien. van die hypernerveuze moeders die de pasjes van het dansje dat hun dochter doen precies meedoen vanuit het publiek, haha. En ik heb wel 8 Sharika's Waka Waka's gezien! En ze hadden allemaal hetzelfde dansje, haha! En dan moeten ze zo lopen als een model, het leken wel kleine dressuurpaardjes! We kregen echt de slappe lach toen we voor de zoveelste keer Waka Waka te zien kregen! En dan zegt zo'n zevenjarig meisje: "Mijn motto is 'Believing is Achieving' " en haar hobbies zijn: public speaking and networking with underprivileged kids....dat gelóóf je toch niet! Volgens mij staan die elke avond voor hun ouders te oefenen wat ze moeten zeggen! Ik hoopte nog even op een Little Miss Sunshine-scene (hilarische film!), maar die bleef uit.

Verder zijn we ook nog eens teruggegaan naar die mensen die we tijdens Earth hour hebben leren kennen in Soweto. Dat was ook heel leuk! Die Nederlandse man en zijn vrouw organiseren o.a. fietstochten door Soweto, dat lijkt ons ook heel gaaf! Je ziet dan het oude huis van Nelson Mandela, en het huis van Desmond Tutu (maar daar woont hij nog steeds, en dat is dus niet open voor publiek!). Die dag hebben we ook weer eens lokaal voedsel op (papa, mama, jullie kennen het wel; pap en kip met rode saus..niet slecht!), dit keer met lokaal, zelfgebrouwen bier: ngomboti. Dat is nou niet zo heel lekker (gemaakt van mais, zoals eigenlijk alles!) en het had echt een heel vieze, leverachtige kleur. Het wordt geserveerd in een grote kom die rondgaat onder de gasten, en als je er uit drinkt, moet je met een been knielen op de grond. Vrouwen drinken het niet, dus ik was vrijgesteld van de ngomboti. Frank heeft het wel gedronken maar vond het niet echt lekker!
We zijn trouwens ook nog naar een kerkdienst in Soweto geweest, dat was ook wel eens leuk om mee te maken. Het is namelijk niet zomaar een kerkdienst; we waren in de een na grootste kerk in Soweto (de Grace Bible Church), waar 5000 mensen in konden!! En zelfs dat is niet genoeg, ze hebben bijgebouwen waar nog eens 2000 mensen in kunnen, en een life verbinding met Kaapstad, die de dienst dus online mee kan maken! Echt groots he! Dat koor en die priester zijn dus echt vergelijkbaar met megasterren! En ze deden tijdens de nummers die ze zongen ook allemaal leuke dansjes, die iederen ook nadeed, erg gezellig allemaal! Die bijgebouwen kostten 3 miljoen Euro om neer te zetten, en ze hadden het binnen 3 jaar afgelost! Big business, zo'n kerk! Met Pasen hadden ze zelfs het Orlando Stadion afgehuurd om vanaf vrijdag t/m zondag kerkdiensten te houden. Daar passen ontzettend veel mensen in! 
En de mensen die er voor het eerst waren, moesten op een gegeven moment opstaan, dus ook wij...en we werden met luid applaus binnengehaald, haha! Gelukkig waren we niet de enigen die er voor het eerst waren!

En dan was er natuurlijk nog mijn verjaardag! Omdat deze in het Paasweekend viel, hebben we een paar dagen later (Pasen is een heel belangrijke feestdag hier) een kroegentocht gedaan door Vanderbijlpark, waarbij ik gekleed moest gaan met een gek feesthoedje, roze handboeien en een bordje om mijn nek, zodat ik in iedere kroeg de reactie kreeg of ik jarig was/ zwanger was/ ging trouwen. Ja, het was niet echt duidelijk wat er te vieren viel, maar iedereen wist meteen DAT er iets te vieren viel (er is veel Jägermeister verkocht die dag!)!
Op mijn verjaardag zelf zijn we naar het Rhino and Lion Park geweest, vlakbij Johannesburg, dat was heel mooi! Uiteraard weer veel wilde beesten gezien (we kunnen er ook geen genoeg van krijgen, het is zo mooi om te zien!), een cheetah run (om te laten zien hoe hard een cheetah kan rennen...daar kan Mickey wat van leren, haha!) en we zijn ook naar de Wonderfontein grotten geweest. Ook dat was heel gaaf, 60 meter onder de grond!
's Avonds zijn we lekker naar Johannesburg geweest, een heel leuke verjaardag dus!

En dan was het nog niet voorbij met de feestdagen! Hier is niet alleen Pasen gevierd, maar het weekend daarna was het Workers Day (maar dat viel op een zondag, maar dat is niet eerlijk, want dan is iedereen al vrij! Daarom is het verschoven naar maandag, wat weer een lang weekend opleverde!).
We hebben dus snel nog wat geboekt en zijn we naar Clarens gereden. Clarens ligt in de Free State, net tegen Kwazulu Natal aan, ongeveer 3 uurtjes rijden van hier. We gingen door het dorpje Bethlehem om er te komen (geen stal gezien!). Clarens is echt prachtig, het lijkt net alsof je een Oostenrijks dorpje binnenrijdt, zo met die bergen om het dorpje heen, echt heel gaaf! Ze hadden zelfs Glühwein! En in de winter ligt er zelfs soms sneeuw!! Er komen dus veel Zuid-Afrikaanse toeristen op af, en het was goed dat we geboekt hadden! Maar we gaan er zeker nog eens terug, het was er echt heel gaaf! We hebben die zondag de hele dag gehiked in de bergen (geen spinnen, whoe!!), dat was echt prachtig, een geweldig uitzicht (de spierpijn was de moeite waard!), en maandag zijn we naar de bushmen's paintings gaan kijken. Die zijn er erg veel, maar waar wij naar toe gingen, moesten we eerst een stuk hiken (ook echt een prachtige omgeving!) en daarna zagen we de paintings! Heel leuk, niet echt bijzonder (gewoon hetzelfde als die ansichtkaarten die je altijd ziet van die tekeningen!), maar ik wilde ze altijd al eens zien, en we waren nu toch in de buurt! En de tocht erheen was echt heel gaaf! We hebben zoveel foto's gemaakt dat ik echt een selectie heb moet maken, maar het was ook zo mooi!

Natuurlijk hebben we tussen al die activiteiten door ook gewoon hard gewerkt! Werk gaat goed en de dagen gaan snel voorbij! Frank kan niet kiezen welke activiteit het meest bizar was waarbij hij als fotojourmalist optrad: de dag dat het dak van een school is gejat (de kinderen kwamen op een dag aan bij school en...het had geen dak meer! Gewoon, eraf gejat!) of die keer dat er een pikante film was verschenen waarin de vrouw van de priester een hoofdrol speelde! (in die kerk zou het dus ook wel druk zijn geweest daarna!)

En natuurlijk hebben ook wij Koninginnedag gevierd (een week later, door alle vakantiedagen). En niet zomaar een klein feestje, maar bij de Nederlandse ambassadeur en zijn vrouw in Pretoria! We hadden via de email een officiële uitnodiging gekregen, en afgelopen zaterdag kwamen we aan in Pretoria in een immense villawijk....waaaaauw!!! Daar stonden huizen...ongelooflijk! We keken onze ogen uit! En ineens...we kwamen een straat in...alleen maar oranje mensen! Daar moesten we zijn, dus! Sommigen hadden zelfs een hele bus afgehuurd, maar toen wij aankwamen in onze oranje Landrover...toen keek iedereen toch wel even om! Haha,we hadden wel bekijks!
Bij binnenkomst moest je je uitnodiging geven en kreeg je twee coupletten van het Wilhelmus mee. Daarna in de rij om de Ambassadeur en zijn vrouw gedag te zeggen, naast een groot schilderij van de koningin! De Ambassadeur en zijn vrouw zijn heel aardig, en hij heeft dit werk voor 4 jaar gedaan, en ook zij zijn helemaal verknocht geraakt aan Zuid Afrika! Hij complimenteerde zijn team ook met het geweldige werk dat ze tijdens het WK had gedaan; dat was ook zeker super! Ook dit jaarlijks terugkerend feest was heel goed georganiseerd. Er waren 750 mensen aanwezig, en allemaal in de achtertuin, en het was nog steeds niet vol! Heel groot huis dus! Er was een rood-wit-blauwe vlag over het zwembad heen gelegd, met gaas, zodat de kinderen er niet in konden vallen. En er stonden 3 biertenten (van Heineken!), er werden Oud Hollandse kinderspelletjes gedaan (zaklopen, blikgooien, je kent dat wel!), en er werd constant rondgegaan met hapjes...bitterballen, nasiballen, frikadellen, poffertjes, oranjebitter, kleine loempia's, HARING...mmmm...we hebben zoveel haring op, mmm! Dat hadden ze allemaal gewoon over laten komen via het vliegtuig! De bodyguards keken eerst maar vreemd naar die haring en die frikadellen, maar de bitterballen gingen er later ook bij hen goed in! De aanwezigen waren allemaal heel aardig, iedereen kletst met elkaar en vraagt wat je doet. Je hebt meteen gespreksstof als iedereen Nederlands is en je zit met z'n allen in Zuid Afrika. Ik heb met mensen gesproken die al meer dan 60 jaar in Zuid Afrika wonen (en zelfs dan kon je nog horen dat ze uit Groningen kwam, haha), met studenten die er 6 maanden studeerden, zelfs met vakantiegangers die per toeval hoorde dat er een Koninginnedagfeestje was, echt heel leuk allemaal! Wij gaan dus volgend jaar weer!

Nou, het was weer een heel verhaal! Ook de foto's zijn zeer de moeite waard:
http://www.mijnalbum.nl/Album=H4MXV3EY

Naar beneden scrollen voor de nieuwste foto's!
Fijn weekend allemaal!!

Veel liefs, XXX, Frank & Renate!

  • 13 Mei 2011 - 16:33

    Bine:

    Ben ik nou de eerste die dit leest? Weer een leuk en lang verhaal hoor. Ik heb in ieder geval besloten om op die beruchte plek niet te gaan hiken, laat die spinnen maar lekker op jou gaan zitten :)
    Ik ga snel de foto's kijken, zitten er achtbanen bij?

  • 13 Mei 2011 - 16:43

    Rianne:

    Wat een mooie verhalen weer! Ik kan je een fietstocht door Soweto echt aanraden, wij vonden dat een zeer bijzondere fietstocht!

    En het Soweto Gospel Choir, zo staan ze in de Leest in Waalwijk en zo zijn ze weer in Soweto. Geniet van dit baie mooie land en we kijken uit naar jullie nieuwe avonturen! Houdoe.

  • 13 Mei 2011 - 21:12

    Tonny Aarts:

    Wat n mooi en goed verslag zeg.jullie maken heel wat leuke en spannende dingen mee en hebben inmiddels al veel gezien van Zuid-Afrika. Hebben jullie nog wel zin om terug te komen naar dit kikker landje? Ferdi woont sinds 2mei weer in Ned. ze hebben n huis gehuurd tijdelijk in de Kets. Had nog graag n paar jaartjes in Geneve gebleven maar kreeg een goede job aangeboden dus vandaar. Nou wij wensen jullie nog veel enge trips toe, en geniet er van.veel groeten ook van Leopold

  • 14 Mei 2011 - 17:06

    Klaas En Neel:

    Hoi lieve Renate en Franky-boy!!!

    Urst effe hul veul moeite gedaan om die enge kiekjes te vinden!!!!

    Nou.....het is alwéér gelukt!!!! Het ziet er allemaal kei-vet-cool uit daar, en........èng!!!

    Och....en een spinneke meer of minder.....gewôn nie moeluk doen!!!

    Het was weer een bijzonder spannend verhaal!!!

    Wij hebben wel een tijdje voor de "COMPY"gezeten hoor!!!

    Maar.....het was dan ook de moeite méér dan waard!!!

    Wij kijken al weer uit naar de volgende belevenissen van jullie!!!

    Wordt er ook nog een beetje gewerkt in Z.Afrika??
    Het ziet er zóóó relaxed uit allemaal!!!

    Geniet er maar lekker van..... jullie hebben nu de tijd van je leven!!!

    Big Hugs!!! XXX Klaas en Neel.

  • 15 Mei 2011 - 07:32

    Charissa:

    Wow wow wow.....!! Wat een avonturen beleven jullie toch !!

    Jullie hebben destijds volgens mij een goede keus gemaakt om naar South Africa te vertrekken. Deze ervaringen neemt niemand jullie meer af.

    Ik vertrek de 27e naar de USA voor een Roadtrip. Dus, Renate...mocht je het leuk vinden om mijn blog te lezen: nicocharissa.waarbenjij.nu

    Geniet van alles....en tot spreeks!

    Xxxxxx

    P.S. Renate: de Kaprun club is langzaam aan het uitdunnen op kantoor,Judith is a.s. dinsdag voor het laatst....

  • 16 Mei 2011 - 09:36

    Marian (mama):

    Bedankt voor jullie spannende verhaal, maar vooral voor de mooie foto's erbij. Dat maakt het voor ons specialer om te zien dat jullie het goed maken en er gelukkig uitzien.
    Aaitje van Mickey en we komen nog wel eens aanvliegen!!
    Mwahs: XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    ps. iedereen de hartelijke groeten!!!

  • 16 Mei 2011 - 15:54

    Elke:

    Wat een leuke dingen hebben jullie weer meegemaakt! Dat bos met die spinnen klinkt alleen idd eng zeg. Ik heb vorige week in de bossen bij ons gewandeld en werd daar al gek van de muggen en spinnen. Denk dus niet dat ik in die bossen bij jullie moet gaan wandelen, haha! Wel gaaf trouwens dat jullie Koninginnedag mochten vieren met de ambassadeur. Wij zijn dit jaar naar Den Bosch geweest, maar daar was niet zoveel te beleven. Volgend jaar kom ik denk ik ook maar naar Pretoria ;). Nog heel veel plezier daar en ik kijk weer uit naar jullie volgende belevenissen!

    xxx Elke

  • 18 Mei 2011 - 20:25

    Carola:

    Hey!!

    Weer super leuk om jouw belevenissen te lezen en vooral ook om de foto's te zien. Die spinnen, ieehhh, ik heb echt bewondering voor jou, dat je gewoon door bent gegaan. Wat een griezels zeg.

    Ik heb weer erg gelachen om al je verhalen, ook al had ik ze al eerder gehoord. Was weer leuk om je laatst telefonisch te spreken en de verhalen blijven echt heel grappig. Ik zie die moeders al helemaal voor me van die jonge kinderen. Zo sneu :).

    Die achtbanen ook, dat je daarin durfde zeg, echt heel cool.

    Jullie zien er zo gelukkig uit, leuk om te zien. Ik vind die foto van jou ook zo mooi, dat je springt op de foto, die is echt goed gelukt. Ik kan me zo'n moment nog herinneren in Brugge, voordat die erop stond... haha, dat was ook erg leuk toen.

    Heel veel succes met je werk en fijn om te horen, dat dat ook allemaal doorgaat. Heel veel plezier met alle leuke dingen. Die Koninginnedagviering, lijkt me ook echt heel leuk. Ziet er zo gezellig uit!! Elke liet al weten dat wij in Den Bosch waren, maar dat was inderdaad niet zo gezellig. Volgende jaar weer Amsterdam hoor!!

    Spreek je snel weer!!
    kusxxx Carola

  • 23 Mei 2011 - 12:00

    Nora:

    Heyyyy Renate!!!
    Leuk om weer een verslag te lezen!!! Ik was de link kwijt, maar je zus is zo lief geweest om mij alsnog de link te mailen, dus een beeeetje een late reactie... Wat een verhaal weer zeg!!
    Vooral over die spinnen, nou ik zat hier met zenuwen op m'n stoel, laat staan hoe het voor jou daar moet zijn geweest... Ik had het niet gedaan hoor!!! (Zo'n bangebroek ben ik wel, hahaha!!) En wat een mooie foto's weer... Vooral die dat jij in de lucht springt, die vind ik zo leuk!
    NOg heel veel plezier daar in SA en we zijn alweer benieuwd naar de volgende episode!!! xxx Nora

  • 25 Mei 2011 - 11:48

    Marielle:

    Wow wat een mooie spannende verhalen zeg vooral met die spinnen nou ik vindt het knap ik was gaan gillen en was gek geworden ik ben ook als de dood voor spinnen.

    Enne dat feestje met koniginnedag had ik wel bij jullie mee willen maken dat lijkt me erg gezellig.

    Ik ben blij dat het super goed gaat enne ik gan nu de foto's bekijken..dikke x van ons allemaal

  • 02 Juni 2011 - 09:41

    Nicole Vd Wiel:

    Heeeeeey partypeople!!
    Wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt zeg, super leuk om het weer allemaal te lezen!! En zoals alle vrouwen voor mij ook al gezegd hebben.. die spinnen, ieeehhh!!!!!!!!!! Kreeg al de kriebels toen je het vertelde, nu ik het las weer, en toen ik de foto's zag kreeg ik er helemaal de rillingen van, gedver zeg!!!! Ik denk ook niet dat ik daar doorheen had gelopen, zou er echt nog weken kriebels van hebben, haha!
    Hele leuke foto's trouwens ook weer, je kunt zien dat jullie het goed naar jullie zin hebben. :D
    Have fun meissie! Groetjes aan Frank!! XXXX

  • 10 Juni 2011 - 19:20

    Klaas En Neel:

    Hoi Afrikaatjes!!!

    Gefeliciteerd met jullie nieuwe "nestje"...!!!

    Ziet er goed uit hoor, gezellig!!!

    Héél véél geluk gewenst!!!

    Groeten en knuffels van Klaas en Neel. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Renate

Actief sinds 25 Juni 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 10768

Voorgaande reizen:

28 Mei 2010 - 01 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: